De migratie is rond. Heb je nog problemen raadpleeg dan zeker de handleiding.
Deze website wordt regelmatig bijgewerkt tot de migratie is afgelopen. Kom dus zeker eens terug om mee te zijn met het laatste nieuws!
De ICT-dienst van Spectrumcollege werkt (samen met een externe partner) hard aan de migratie van een oude naar een nieuwe Microsoft tenant. Wat dit precies voor jou betekent lees je hieronder.
zorg ervoor dat je toestel aanstaat
zorg ervoor dat je lader insteekt
zorg ervoor dat je internetverbinding hebt (bij voorkeur bekabeld maar draadloos is ook goed)
volg de stappen in de handleiding
Leerlingen en personeel zouden hun toestel nu moeten kunnen registreren zoals vermeld in de handleiding. Had je eerder problemen raden we je aan om de aan/uit-knop 10 seconden lang in te drukken en even opnieuw te proberen.
Blijf je problemen ondervinden kan je mailen naar ict@spectrumcollege.be
De ICT-dienst is echter gesloten tot 22/08. Vanaf dan beantwoorden we je mails weer volop.
Er zijn verschillende problemen met onze huidige Microsoft (Azure)-omgeving. Hierdoor verloopt het centraal beheer van de schoollaptops niet zoals het hoort. Er werd contact opgenomen met Microsoft en in overleg met een externe partner besloot de school om een nieuwe, schone start te nemen met een nieuwe Microsoft tenant.
Deze migratie heeft enkel een impact op de toestellen die via de school gekocht, gehuurd of ter beschikking van het personeel werd gesteld. Concreet gaat het over de toesteltypes hieronder:
Dell Latitude 3510 (sinds schooljaar 21-22)
HP Probook x360, enkel voor personeel (sinds schooljaar 21-22)
Lenovo L15 Gen 2 (sinds schooljaar 22-23)
Toestellen worden op basis van hun hardwaregegevens geregistreerd in de Microsoft schoolomgeving. Hierdoor 'weet' het toestel dat het een schoolcomputer is en gaat hij bij het instellen voor de eerste keer automatisch verbinding maken met die schoolomgeving.
Om dit correct te kunnen doen met toestellen die eerder al ingeschreven waren in een Microsoftomgeving, moet het toestel eerst gereset worden. Tijdens deze stap wordt alle data die lokaal op de computer opgeslagen staat gewist.
De reset wordt vanop afstand via een script geactiveerd wanneer de externe partner van de school hiervoor de nodige stappen zet.
Het stappenplan dat je moet doorlopen om je toestel na de reset weer correct in gebruik te nemen wordt gedeeld zodra aangeleverd door de externe partner van de school.
Zoals gezegd worden alle toestellen op de lijst op een gegeven moment gereset en verbonden met de nieuwe schoolomgeving. Om je data te beschermen neem je best nu al een kopie van alle belangrijke documenten (apps en programma's kan je later altijd opnieuw installeren) en plaatst deze documenten op je Google Drive, een externe harde schijf, USB-stick, ... Welk medium je best kiest hangt af van de hoeveelheid documenten die je wilt behouden.
Een handleiding om zo'n back-up te maken vind je hier.
De externe partner van de school voert de stappen uit die het migratieproces starten. Hiervoor plegen zij nauw overleg met de centrale ICT-dienst van de school. Op dit moment voeren zij de nodige testen uit om het migratieproces vlot te laten verlopen en eventuele probleemscenario's in kaart te brengen. Eens deze stappen voltooid zijn wordt overgegaan naar de werkelijke migratie van toestellen (en dus de reset), gebruikers en licenties. Om je data te beschermen neem je best zo snel mogelijk al een kopie van alle belangrijke documenten (apps en programma's kan je later altijd opnieuw installeren) en plaatst deze documenten op je Google Drive, een externe harde schijf, USB-stick, ... Welk medium je best kiest hangt af van de hoeveelheid documenten die je wilt behouden.
Doe dit zeker voor 23 juni 2023.
Als school hebben we momenteel, in overleg met de externe partner, een beleid actief op alle schoolcomputers op de lijst om alle documenten in Onedrive mee over te zetten naar de nieuwe Microsoft-omgeving. In theorie, zouden deze bestanden na de reset weer beschikbaar moeten zijn.
Er kan echter altijd iets misgaan. Daarom raden we sterk aan om zelf nog een back-up te nemen via een ander medium.
Geen probleem! Je vertrekt gewoon op vakantie. Wanneer je terugkomt zet je je laptop aan, steekt de lader in en maakt internetverbinding. Je laptop reset dan op dat moment. Vervolgens volg je de stappen in de handleiding waarna je weer 'up and running' bent!